وبلاگ

تعریف هوش مالی

هوش مالی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های کسب سرمایه و درآمد است که باعث جذب افراد به سرمایه‌گذاری های خرد و کلان می‌شود. از آنجا که تلاش انسان همواره برای افزایش ثروت و رفاه زندگی بوده، لذا بهره بردن از این هوش سبب تغییر نگرش افراد خواهد شد؛ به عبارت بهتر هوش مالی عاملی است که افراد را به درک بسیاری از واقعیت‌های مالی که عموم مردم کمتر از آنها اطلاع دارند، وادار می‌کند. هوش مالی از جمله دانش‌های قابل آموختن و یادگیری محسوب می‌شود؛ لذا تمامی افراد و به ویژه کودکان که در سنین کمتر از توانایی هوشی بالایی برخوردار هستند، می‌توانند از این هوش بهره‌مند شوند.
تعریف هوش مالی
هوش مالی به معنای دانش و سوادی است که به کسب ثروت توسط افراد منجر می‌شود. در واقع این هوش مجموعه روش‌ها و ابزارهایی است که به کار گرفته می‌شود تا دانش درآمدزایی را در فرد تقویت کند. در رابطه با این هوش تعاریف متعدد و گوناگونی ارائه شده که برخی از مهمترین آن تعاریف را می‌توان شامل:
– مهارت کسب ثروت و توانایی بهره‌مندی از پول
– مهارت کسب پول و کوشش جهت حفظ آن
– داشتن استقلال در امور مالی و توانایی حل مشکلات مادی
– و مجموعه روش، علل و ابزارهایی که مدیریت مالی را محقق می‌کنند، دانست.
هوش مالی کودک
هوش مالی کودک از جمله مباحث بحث برانگیز و کاربردی در زمینه افزایش دانش مالی است. این هوش مورد استقبال بسیاری از والدین قرار گرفته و مسیری خلق کرده تا کودکان و حتی نوجوانان نیز بتوانند مانند بزرگسالان با مفاهیم گوناگونی از جمله درآمدزایی، ثروت، قدرت اقتصادی و… آشنا شوند و قادر به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و مالی برای سنین بزرگسالی خود باشند.
پیش از پرداختن به مفهوم هوش مالی و عوامل تقویت آن در کودکان لازم است بدانیم که برای آموختن این هوش به والدین دغدغه‌مند و آگاهی نیاز است که به عنوان حامی و پشتیبان، همراه با کودک در مسیر تحقق آن حرکت کنند. بسیاری از والدین داشتن سواد و هوش مالی را برای کودکان نامناسب می‌دانند و یا آگاهی کافی از این هوش ندارند. به عقیده آنان در همین مقدار که کودک بتواند با مفهوم پس‌انداز یا دخل و خرج برابر آشنا شود، به منزله دستیابی به هوش مالی است و بیشتر از این برایش خطرساز است، اجازه کودک بودن را از او می‌گیرد و باعث می‌شود تا کودکان به مانند بزرگسالان رفتار کنند.
در رد این باور تنها باید اشاره کرد که هوش مالی نه تنها برای کودکان ضررآفرین یا خطرساز نیست، بلکه موجب رشد فکری آنان شده و اهداف بالاتری نیز برایشان ترسیم می‌کند. صاحب نظران و بسیاری از مشاوران مالی عقیده دارند آموزش این هوش به کودکان نیازمند روش‌های اصولی و مختص کودکان است تا بتوان در قالب زبان و بازی‌های کودکانه این دانش ضروری را به آنها منتقل کرد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

132 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی رایگان

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.