وبلاگ

تعریف هوش مالی کودک

تعریف هوش مالی کودک
با کمی تسامح می‌توان گفت هوش مالی در کودکان مفهومی مشابه با تعریف عمومی هوش مالی دارد با این تفاوت که مخاطبان در این بحث کودکان هستند و باید به شکل ویژه ای با آنان برخورد کرد. به عبارت دیگر هوش مالی در کودکان آموزش مجموعه اقداماتی است که سبب آشنایی کودک با مفاهیم پایه از جمله تعریف ثروت، نحوه پس انداز، برنامه ریزی مالی و شیوه درآمدزایی می‌شود. آشنایی کودکان با این مفاهیم باعث افزایش درک کودکان شده و آنان را به سمت تلاش‌های بیشتر جهت استقلال مالی و رفاه سوق ‌می‌دهد.
زمانی که کودکان ابتدایی‌ترین دانش مالی را به دست بیاورند، تغییراتی در طرز فکر و نگرش آنان پدیدار می‌شود؛ به گونه‌ای که کودک با مقدار پولی که از والدین دریافت می‌کند، مصارف غیرضروری که نیازی به آنها ندارد را کنار گذاشته و تلاش می‌کند تا وسیله بزرگ‌تری مانند دوچرخه برای خود بخرد یا پول را صرف خرید چیزهای مورد علاقه و لذیذ کند.

اینجاست که حساسیت و تلنگر اولیه شکل می‌گیرد و کودک متوجه می‌شود با پس انداز کردن پول توجیبی و تغییر نگرش می‌تواند لذت‌های جدیدی را تجربه کند و برای چیزی پول پرداخت کند که ارزش آن را داشته باشد. تنوع طلبی کودکان و تجربه شیرین اولین پس انداز دوباره کودک را به پس اندازکردن پول تشویق می‌کند؛ تاجایی که رفته‌رفته کودک به مفاهیم بیشتری از هوش مالی پی می‌برد و چه بسا ممکن است رویای کسب درآمد از همان سنین کودکی را نیز داشته باشد.
آنچه در این راستا اهمیت بیشتری دارد، نحوه آموزش هوش مالی به کودکان است. خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تشکیل هویت کودک و رشد او سهم بسزایی در این مورد دارند. والدینی که چنین قصدی دارند باید در اولین مرحله، خود از روش های آموزشی لازم آگاهی کسب کنند و بعد این دانش را به شیوه های موثر مستقیم و یا غیر مستقیم که تاثیر بیشتری دارد، به کودکان منتقل کنند. برخی از مهمترین روش‌های مذکور را می‌توان به شرح زیر دانست:
1- پس‌انداز کردن
موثرترین و اولین روشی که تقریبا میان تمام والدین متداول است و جهت آموزش هوش مالی کودک بکار گرفته می‌شود، یاددادن نحوه پس انداز به کودک می‌باشد. در این روش کودکان یاد می‌گیرند با ذخیره بخشی از پول توجیبی خود و پس انداز کردن آن در قلک یا صندوق هایی که توسط والدین دریافت می‌کنند، بتوانند بعد از یک دوره کوتاه یا بلندمدت مقدار قابل توجهی پول به دست بیاورند. با افزایش سن، کودکان در مواردی که خودشان به پول قابل توجهی برای خرید وسیله مدنظرشان نیاز دارند، به شکل داوطلبانه پول توجیبی خود را درون قلک می اندازند و برای رسیدن به آخر ماه یا آخرسال لحظه‌شماری می‌کنند.
2- صرفه جویی و قناعت
آموختن مفاهیمی مانند صرفه جویی و قناعت می‌تواند ذهن کودک را برای یادگیری مفاهیم ارزشمند دیگر جهت تقویت هوش مالی آماده کند. دانستن اینکه کودک دوری از اسراف در پول را بداند و متوجه این باشد که گاهی نمی‌تواند به خواسته و هدف مدنظر خود برسد؛ لذا باید به همان توپ یا وسیله قدیمی قانع باشد تا والدین بتوانند توانایی خرید وسیله لازم او را پیدا کنند. فهم کودک نسبت به این مسئله که در ساده ترین داشته های خود قناعت داشته باشد و برای رسیدن به خواسته‌اش صبر پیشه کند، خود مقدمه ای بر تقویت هوش مالی کودک به شمار می‌رود.
3- اولویت بندی
نهادینه کردن مفهوم اولویت بندی در ذهن کودکان از دیگر روش‌های تقویت هوش مالی محسوب می‌شود. در این زمینه اگر آموزش‌های لازم به آنان داده شود و کودکان بدانند با مقدار پولی که دارند، نمی‌توانند به همه خواسته‌های خود برسند؛ بنابراین باید اولویت‌بندی کنند و وسیله‌ای را برای خرید انتخاب کنند که نیاز یا علاقه بیشتری به آن دارند. درک اولویت‌بندی در سنین کودکی سبب ارتقای هوش و قدرت انتخاب کودکان می‌شود و آنها را به سمت انتخاب‌های عاقلانه و غیراحساسی سوق می‌دهد.
4- بازی‌های هوش مالی
به عقیده بسیاری از مشاوران روش‌های غیرمستقیم بیشتر از روش‌های یادگیری مستقیم در تقویت هوش مالی کودک تاثیر دارند، لذا والدین باید توجه بیشتری به این روش داشته باشند. انجام بازی ها و سرگرمی‌هایی که خود باعث تقویت حافظه کودک می‌شود یا مفهوم مالی در پشت پرده دارد، از بهترین روش‌های غیرمستقیم به شمار می‌رود؛ زیرا کودک در قالب یک بازی کودکانه به هدف بازی نزدیک شده و تلاش می‌کند تا آن را به دست بیاورد. برخی از بازی های ساده و ابتدایی از جمله شطرنج، بازی های فکری و نیز سرگرمی هایی که کودک در جستجوی اشیاء گم شده یا کشف گنج است، می‌توانند در زمره این روش قرار بگیرند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی رایگان

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.